Bij het verkopen van een caravan heb je als verkoper het kentekenbewijs nodig van de caravan. De koper moet de caravan op zijn of haar naam zetten en jou een vrijwaringsbewijs geven. Met een vrijwaringsbewijs kun je aantonen dat de caravan niet meer op jouw naam staat. Hierdoor ben je niet meer verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de verzekering of wegenbelasting. Of je nu verkoopt aan een particulier of een RDW-erkend bedrijf, deze documenten zijn altijd nodig. In dit artikel leggen we stap voor stap uit wat jij als verkoper en koper moet regelen.
Als jij jouw caravan verkoopt, ben jij degene die het kentekenbewijs moet aanleveren. Het kentekenbewijs is een verplicht document. Er zijn twee soorten kentekenbewijzen:
• Plastic kentekencard (huidig model): deze ziet er vergelijkbaar uit als een creditcard of pinpas.
• Papieren kentekenbewijs (ouder model): bestaat uit twee delen
1. De tenaamstellingscode
2. Het overschrijvingsbewijs
Ben je het kentekenbewijs kwijt?
Dan moet je eerst een nieuwe aanvragen bij het RDW. Dit kan digitaal of per post. Zonder geldig kentekenbewijs kun je jouw caravan niet overdragen aan een nieuwe eigenaar.
Zodra jij het kentekenbewijs hebt overhandigd, is het de taak van de koper om de caravan op zijn of haar naam te zetten. Dit kan op de volgende locaties:
• RDW-balie
• Kentekenloket
• RDW-keuringsstation
Zodra de overschrijving is gelukt, krijgt de koper een nieuw kentekenbewijs en ontvang jij als verkoper het vrijwaringsbewijs. Het vrijwaringsbewijs bewijst dat de caravan niet meer op jouw naam staat. Hierdoor ben jij niet meer verantwoordelijk voor zaken als bekeuringen en verzekeringen.
Je weet nu welke papieren er nodig zijn bij de verkoop van jouw caravan. Maar hoe gaat de verkoop dan precies in zijn werk? Dat hangt af van wie je de caravan verkoopt. Er zit namelijk een groot verschil tussen een verkoop aan een particulier of aan een erkend-RDW bedrijf. Hieronder worden beide situaties uitgelegd.
Verkoop aan een RDW-erkend bedrijf
Bij de verkoop aan een RDW-erkend bedrijf zoals Wijkopencaravans.nl, hoef je als verkoper zelf bijna niets te doen. Tijdens de overdracht overhandig je het kentekenbewijs aan de medewerker van het bedrijf. De medewerker zorgt voor een officiële overschrijving en zorgt ervoor dat jij een vrijwaringsbewijs krijgt.
Verkoop aan een particulier
Verkoop je jouw caravan aan een particulier, dan begint het wederom met het overhandigen van het kentekenbewijs aan de kopende partij. Nadat je het kentekenbewijs hebt overhandigd, moet de koper de caravan op zijn of haar naam laten zetten. Dit gebeurt bij een kentekenloket, RDW-balie of –keuringsstation. Eventueel kun je met de koper meegaan, zodat je zeker weet dat alles goed verloopt. Hierna krijg je van de kopende partij het vrijwaringsbewijs. Pas nadat jij dit bewijs hebt, is de verkoop officieel en ben jij niet meer verantwoordelijk voor de caravan. Nu kun je de caravan aan hem of haar meegeven.
Wil jij je helemaal niet druk hoeven te maken om papierwerk bij het verkopen van jouw caravan? Verkoop jouw caravan dan aan WijKopenCaravans.nl. Wij regelen voor jou:
• De volledige overschrijving
• Het vrijwaringsbewijs
• Een veilige en eerlijke verkoop.
Het enige wat we van jou nodig hebben is het kentekenbewijs.
Kies je voor Wijkopencaravans.nl, dan ben je er bovendien van verzekerd dat de verkoop op een veilige en eerlijke manier verloopt. Je hoeft niet bang te zijn het slachtoffer te worden van oplichtingstrucs die je wel eens tegenkomt bij een particuliere verkoop.
Meld jouw caravan gauw aan via onze website. Wij streven ernaar om altijd binnen twee dagen terug te komen met een vrijblijvend bod. Wil je graag sneller een bod ontvangen, dan kun je ons altijd bellen op 085-4012469 of 06-34272744.