Welke papieren heb ik nodig bij het verkopen van een caravan?

13 maart, 2023

Ben je van plan om jouw caravan te verkopen? Of wil je hem graag inruilen voor een ander model? Er zijn twee manieren hoe je dit kunt aanpakken: je kunt de caravan verkopen aan een RDW-erkend bedrijf of aan een particuliere partij. In beide gevallen heb je een aantal papieren nodig; dit geldt zowel voor de verkopende als voor de kopende partij. In dit artikel leggen we uit welke papieren je precies nodig hebt bij het verkopen van een caravan. 

Deze papieren heb je nodig als verkoper 

Ga je jouw caravan verkopen, dan heb je hiervoor het bijbehorende kentekenbewijs nodig. Deze overhandig je aan de kopende partij. Op dit kentekenbewijs staat de tenaamstellingscode. Het kentekenbewijs is normaal gesproken een plastic kaart (vergelijkbaar met een creditkaart of pinpas), maar het kan ook zijn dat je een papieren kentekenbewijs hebt. In dat geval heb je hiervan alleen het tenaamstellingsbewijs én het overschrijvingsbewijs nodig. 

Ben je het kentekenbewijs kwijt? Dan moet je een nieuwe aanvragen bij het RDW

Deze papieren heb je nodig als koper 

Bij het verkopen van jouw caravan zijn er ook vanuit de kopende partij bepaalde papieren nodig. Hierbij gaat het om het vrijwaringsbewijs. Als de koper dit papiertje aan jou overhandigt, betekent dit dat de caravan niet meer op jouw naam staat. Hierdoor ben je niet meer verantwoordelijk voor zaken als bekeuringen en verzekeringen. 

Zo gaat de verkoop van een caravan in zijn werk 

Je weet nu welke papieren er nodig zijn bij de verkoop van jouw caravan. Maar hoe gaat de verkoop dan precies in zijn werk? Dat hangt ervan af aan wie je de caravan verkoopt: 

RDW-erkend bedrijf 
Verkoop je jouw caravan aan een RDW-erkend bedrijf zoals Wijkopencaravans.nl, dan is het proces vrij eenvoudig. Je overhandigt jouw kentekenbewijs aan de medewerker van het bedrijf, en deze regelt vervolgens de overschrijving en zorgt ervoor dat jij een vrijwaringsbewijs krijgt. 

Particuliere koper 
Verkoop je jouw caravan aan een particulier, dan begint het wederom met het overhandigen van het kentekenbewijs aan de kopende partij. De koper is vervolgens verantwoordelijk voor de overschrijving van het voertuig bij een kentekenloket, RDW-balie of –keuringsstation. Eventueel kan je met hem meegaan, zodat je zeker weet dat alles goed verloopt. Hierna krijg je van de kopende partij het vrijwaringsbewijs. Nu kun je de caravan aan hem of haar meegeven. 

Zorgeloos jouw caravan verkopen op Wijkopencaravans.nl 

Wil jij je helemaal niet druk hoeven te maken om papierwerk bij het verkopen van jouw caravan? Verkoop jouw caravan dan aan Wijkopencaravans.nl. Wij regelen vrijwel alles voor je, van de overschrijving tot het vrijwaringsbewijs. Het enige wat we van jou nodig hebben is het kentekenbewijs.  

Kies je voor Wijkopencaravans.nl, dan ben je er bovendien van verzekerd dat de verkoop op een veilige en eerlijke manier verloopt. Je hoeft niet bang te zijn het slachtoffer te worden van oplichtingstrucs die je wel eens tegenkomt bij een particuliere verkoop.  

Meld jouw caravan gauw aan via onze website. Wij streven ernaar om altijd binnen twee dagen terug te komen met een vrijblijvend bod. Wil je graag sneller een bod ontvangen, dan kun je ons altijd bellen op 085-4012469 of 06-34272744

RDW erkend bedrijf
Binnen 48 uur een bod
Ophaalservice in heel Nederland
  • RDW erkend bedrijf
  • Binnen 48 uur een bod
  • Ophaalservice in heel Nederland

Vragen? Neem contact met ons op

Contact opnemen
085 401 24 6906-34272744
info@wijkopencaravans.nl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram